Laryngolog Warszawa

Otolaryngologia nazywana potocznie po prostu laryngologią to dziedzina medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób głowy i szyi – głównie ucha, nosa, gardła oraz krtani. Laryngolodzy stosują leczenie farmakologiczne, a oprócz tego specjalizują się także w chirurgii szczęki, zatok przynosowych, języka, gardła, krtani czy gruczołów ślinowych. Mogą wykonywać również zabiegi endoskopowe np. przełyku lub krtani. Mało kto wie, że otolaryngologia obejmuje dodatkowo kwestie związane z zaburzeniami narządów zmysłów: węchu, smaku, wzroku, a także równowagi.


Laryngologia ma swoje podspecjalności, wśród których wymienia się m.in. audiologię – dziedzina dotycząca psychologii i fizjologii zmysłu słuchu, foniatrię – nauka o wydawaniu dźwięków, otologię – specjalność obejmująca choroby uszu oraz rynologię – zajmującą się chorobami nosa i zatok przynosowych. Dolegliwości pojawiające się w wieku dziecięcym diagnozuje i leczy otolaryngologia dziecięca.

Kiedy należy rozważyć wizytę u laryngologa?

W związku z szerokim zakresem specjalizacji, do laryngologa można się zgłosić z następującymi problemami:

Zapraszamy do umawiania wizyt od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 19.00:

501-100-128, 22 813-89-99, 22 622-69-22


Otolaryngolog zajmuje się m.in. diagnostyką oraz leczeniem zapalenia zatok, gardła, krtani, ucha zewnętrznego, wewnętrznego i środkowego, niedosłuchu, anginy ropnej, polipów, bezdechu sennego, otosklerozy, zmian na strunach głosowych, przerośniętych migdałków, a także urazów, w tym złamań nosa. Często zdarza się, że inni specjaliści kierują do laryngologów pacjentów z objawami, które mogą sugerować problemy związane z głową i szyją.

Jak wygląda wizyta laryngologiczna?

Standardowa wizyta laryngologiczna zaczyna się od przeprowadzenia wywiadu – w ten sposób lekarz zbiera informacje dotyczące dolegliwości pacjenta, czasu ich trwania oraz tego, jak bardzo i kiedy się one nasilają.

Gdy laryngolog już wie, z jakimi problemami zgłosił się do niego pacjent, rozpoczyna badanie. Najczęściej używa endoskopu lub wziernika, a do oceny stanu ucha zewnętrznego i wewnętrznego dodatkowo otoskopu. Lekarz ogląda nos, gardło, uszy i jamę ustną, zwracając szczególną uwagę na kwestie omówione wcześniej w wywiadzie.

Po tych dwóch etapach albo kieruje na dalsze badania mające na celu dokładniejszą diagnostykę, albo wypisuje recepty na potrzebne leki. Najczęściej zaleca także wizytę kontrolną.

Jakie badania może zlecić laryngolog?

Otolaryngolodzy mogą skierować na różnorodne badania diagnostyczne. Najczęściej są to: badania audiologiczne słuchu (audiometria); bronchoskopia tchawicy, krtani albo oskrzeli; laryngoskopia krtani i tchawicy; ocenę jam nosowych (rynoskopia); USG węzłów chłonnych szyi, ślinianek, zatok przynosowych, krtani, gardła; RTG (rentgen) twarzy lub szyi oraz tomografia komputerowa głowy albo szyi.

Wszystkie powyższe badania wykonuje się wyłącznie ze skierowaniem, które uzyskuje się od lekarza. Następnie, już z wynikami, należy zgłosić się na ponowną kontrolę, aby laryngolog mógł zdiagnozować ewentualne choroby i zalecić odpowiednie leczenie.

Laryngolog – wizyty domowe

Wielu specjalistów oferuje nie tylko wizyty stacjonarne w przychodniach, lecz także wizyty domowe. Każdy pacjent może wezwać również otolaryngologa na tego typu spotkanie w domu.

Jak powinna wyglądać wizyta domowa? Zdecydowanie musi przypominać tę w gabinecie. Lekarz przeprowadza dokładny wywiad, bada chorego przy użyciu endoskopu albo wziernika, wypisuje recepty, a także zleca ewentualną dalszą diagnostykę, jeżeli taka jest konieczna.

Wezwać laryngologa należy zawsze wtedy, gdy pojawiają się jakiekolwiek niepokojące objawy np. bardzo silny ból ucha, nagłe zaburzenia równowagi, krwawienie z nosa, które trudno zatamować, zauważalne pogorszenie słuchu albo inne problemy w obrębie głowy i szyi. Jeżeli pacjent miałby trudności w samodzielnym dotarciu do przychodni, najbliższe placówki byłyby już zamknięte, a objawy coraz bardziej by się nasilały, taka wizyta to najlepsze rozwiązanie.

Co ważne, wizytę domową laryngologa można zamówić przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, również w święta oraz wolne od pracy. Lekarz dojedzie do chorego w krótkim czasie i pomoże mu tak szybko, jak będzie to możliwe.

Należy jednak pamiętać, że w każdej sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia niezbędne jest natychmiastowe wezwanie pogotowia ratunkowego.

Jeśli mają Państwo pytania lub chcą ustalić termin wizyty, prosimy o kontakt z naszym dyspozytorem w godzinach 8.00 - 19.00 pod następującymi numerami telefonów:
501 100 128 lub 22 622 69 22

Drukuj